طرح  عکس  نمايه نشريات دانشجويي  بانک اطلاعات نشريات دانشجويي  آموزشي  معرفي مراكز فعال نشريات  جشنواره نشريات  مجله همراه  تازه هاي نشريات  اتاق گفتگو   
همايش تعاون و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهي برگزار مي شود            تقويم آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي گرگان در نيمسال تابستان سال تحصيلي 1385 اعلام شد            پذيرش مقاله عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي گرگان در كنگره بين المللي            برگزاري كارگاه برنامه ريزي و الگوهاي تدوين طرح درس در دانشگاه گرگان            دانشگاه گرگان ميزبان مسابقات تنيس و بدمينتون دانشگاه هاي كشور           
قرآن. فرهنگ. ادب/قرآنی/ 18/مهر/1384---2:31:10 PM
نام نشريه : سخن شماره : 1
نام دانشگاه : آزاد بيرجند نام نويسنده : بي‌نام عنوان مطلب: قرآن، فرهنگ، ادب

قرآن. فرهنگ. ادب
در جهان امروز، با همه پيشرفتهايي كه به يمن گسترش و تخصصي شدن علوم در تجهيزات و قدرت نظامي كشورها ايجاد شده است، آنچه كه در تعين نسبت قدرت و توانايي كشورها حرف اول را مي‌زند، ميزان توليد و عرضه كالاهاي فرهنگي و به عبارت ديگر در اختيار داشتن ابزارهاي توليد و امكانات عرضه محصولات فرهنگي با توجه به نيازهاي روحي و فكري نوع بشر است. اهميت اين موضوع زماني روشن‌تر خواهد شد كه به اين واقعيت توجه كنيم كه مصرف محصولات فرهنگي غالباً به صورت مستقيم و بدون واسطه انجام مي‌گيرد و از اين روست كه توليدكننده مي‌تواند نسبت به تحقق تأثيرگذاري مورد نظرش بر مخاطب، اطمينان نسبي داشته باشد.
درست از همين جا زنگ خطر براي فرهنگيهايي كه در اين ميدان تاخت و تاز به هر دليلي ياراي برقراري تقابلي متعادل بين برون رفت يا حذف عناصر گوناگون فرهنگي و دريافت يا تحميل آنها بر خود را ندارد، به صدا درمي‌آيد.
در اين بين لزوماً برنده، فرهنگهاي پربارتر و كهن‌تر و بازنده، فرهنگهاي كم‌بنيه‌تر و به اصطلاح فقيرتر نيستند، بلكه بر با آنهايي است كه خود را مجهز به ابزارهاي گوناگون براي توليد و عرضه فرهنگ چه در داخل مرزهاي جغرافيايي خود و چه در سطح جهاني بكنند.
اما بايد توجه داشت كه در اين عرصه نيز مثل ساير عرصه‌ها هر محصولي مورد پسند نيست و خواهان لازم را ندارد در عين حال عدم اقبال عمومي را نمي‌توان دليل بر وجود اشكالات و نقصان‌هاي ريشه‌اي در محصول توليد شده دانست بلكه كج‌سليقگي‌ها و بي‌دقتي‌هاي مختلف در فرايند توليد و علي‌الخصوص مراحل نهايي كار مي‌تواند به راحتي از مواد اوليه عالي، كالاهايي با ظاهري نه چندان خوش آيند براي عموم توليد و يا بازتوليد كند.
كشور ما ايران داراي بيش از 7 هزار سال تمدن درخشان با نشانه‌هاي مشخص و آشكار است كه چيزي قريب به سه هزار سال آن آميخته با آيين دو پيامبر الهي، زرتشت و محمد (ص) است و از اين ديدگاه شايد بتوان گفت يكي از ديرين‌ترين وكامل‌ترين فرهنگهاي بر پايه وحدانيت را دارا باشد. از سوي ديگر غناي ساير عناصر فرهنگي همچون ادبيات و هنر دركنار دين الهي موجب شد كه در طول تاريخ، چارچوب‌هاي فرهنگ ايراني ـ الهي حاكم بر تمدن به اين سرزمين علي‌رغم مواجه شدن با شديدترين حملات غالباً وحشيانه‌ و فراگير فرهنگ‌هاي ديگر، از پيشرفته‌ترين آنها همچون سلوكيان در ايران باستان گرفته تا بدوي‌ترين آنها همچون مغولها در دوره اسلامي، در امان باشد.
راز اين پايداري را بايد قدرت بالاي صدور و ورود عناصر مفيد فرهنگي در مواجه با ساير فرهنگها دانست كه نمونه آن را مي‌توان در خدمات حقيقتاً متقابل اسلام و ايران و ايرانيان ديد، بطوريكه بدون كمترين تعصبي آيين‌ برابري و برادري را كه محمد (ص) از سوي خدا نويد دهنده آن بود پذيرفتند و با هوش و درايت سرشار خود در بسط و گسترش و پر و بال دادن آن تا جايي پيش رفتند كه تعداد كثيري از بزرگ‌ترين و مشهورترين انديشمندان تمدن اسلامي را در دامان خود پروراندند و تقديم جامعه انساني كردند.
اينكه چه شد كه پس از آن سالهاي درخشان دوره‌اي نسبتاً طولاني ركورد و سكون بر فرهنگ و تمدن ايراني ـ سالامي سايه افكند، جاي صحبت بسيار دارد كه از حوصله اين بحث خارج است ولي يكي از مهمترين دلايل آن همان بود كه پيشتر بدان اشاره شد، يعني از دست دادن يا بدست فراموش سپردن ابزارهاي توليد و فرآوري عناصر فرهنگي با توجه به نيازهاي روز.
به هر تقدير آنچه از گذشته به كار ما مي‌آيد، تنها تجربه است و عبرت، اگر اهل آموختن باشيم و درس گرفتن. از وسايل توليد و عرضه محصولات فرهنگي گفتيم، بد نيست اشاره‌اي هم به خود فرهنگ داشته باشيم، جامعه‌شناسان فرهنگ را مجموعه‌اي از ارزشهاي سنتي،‌عرف‌ها و قراردادهايي در نظر مي‌گيرند كه يك جامعه بشري براي ايجاد نظم و تعادل بين اعضاي خود بدان پايبند است.
به عبارت ديگر فرهگ، مجموع ويژگيهاي رفتاري و عقدتي اكتسابي اعضاي يك جامعه معين است. در معناي وسيع‌تر فرهنگ را مي‌توان مارد بالا بعلاوه برون‌دهي‌هاي جامعه انساني يا همان توليدات هنري گوناگون اعضاي آن دانست. هرچند كه تفسير اخير كمي تمايز بين فرهنگ و تمدن را مشكل مي‌سازد اما به مقصود نزديك‌تر است از اين منظر هنر دين را مي‌توان شالوده فرهنگ يك اجتماع ديني دانست حال آنچه ما پيش رو داريم يك جامعه ديني است با فرهنگي غني و آنچه كه بايد پيش روي ديگران بگذاريم، هنر ديني و انساني است هنري كه با الهام از آموزه‌هاي ديني و با تكيه بر پشتوانه‌هاي مستحكم سنتي و ملي تسخيركننده روح مخاطبان خود باشد.
در بين هنرهاي گوناگون آنچه كه بيش از همه براي يك نشريه فرهنگي ـ دانشجويي بكار مي‌آيد ادبيات است. علي‌الخصوص كه يكي از فعاليت‌هاي نشريه در زمينه قرآني باشد چرا كه قرآن علاوه بر شأن عظيم معنايي خود، يك شاهكار تمام عيار و بي‌همتا در عرصه پر رقيب ادبيات عرب در دوران خود بشمار مي‌رفته است و از همين روي به عنوان اصلي‌ترين ستون و تكيه‌گاه صرف و نحو عرب در تمام سالهاي پس از خود بوده است. از ديگر سو، كمتر اديب صاحب نامي در دوران گذشته و حال ايران سراغ داريم كه بر اين كتاب ارزشمند و مقدس، حداقل از لحاظ لفظ احاطه نداشته باشد.







http://www.payambarazam.ir
/index.html
/web_view_id_56.html

صفحه نخست
سياسي
اجتماعي
فرهنگي
دانشجويي
نشريات دانشجويي
مذهبي
صنفي
ورزشي
علمي آموزشي
مناسبتهاي ويژه/بزگداشت روز دانشجو
دهه گفتمان دانشگاهي
پرسمان دانشجويي
گزارش تصويري
اخبار ويــــــــژه

مقاله
گزارش
گفتگو
گزيده نشريات دانشجويي

وب لاگ خبرنگاران ما
ثبت نام در وب لاگ
ورود اعضا
ليست پيوندها
ارسال سوژه خبري
ارسال خبر
تماس با ما