طرح  عکس  نمايه نشريات دانشجويي  بانک اطلاعات نشريات دانشجويي  آموزشي  معرفي مراكز فعال نشريات  جشنواره نشريات  مجله همراه  تازه هاي نشريات  اتاق گفتگو   
همايش تعاون و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهي برگزار مي شود            تقويم آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي گرگان در نيمسال تابستان سال تحصيلي 1385 اعلام شد            پذيرش مقاله عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي گرگان در كنگره بين المللي            برگزاري كارگاه برنامه ريزي و الگوهاي تدوين طرح درس در دانشگاه گرگان            دانشگاه گرگان ميزبان مسابقات تنيس و بدمينتون دانشگاه هاي كشور           
تقليد و مدگرايي/اجتماعي/ 18/مهر/1384---2:33:10 PM
نام نشريه : زلال وحي شماره : 6
نام دانشگاه : علوم اسلامي رضوي نام نويسنده : سيد ابراهيم بني‌هاشمي عنوان مطلب: تقليد و مدگرايي

تقليد و مدگرايي
در شماره پيشين خوانديم كه، ظاهربيني شيطاني (توجه وي به جسم خاكي بشر و ناديده گرفتن روح قدسي او) ريشه اخراج وي، از جمع فرشتگان و طرد از بارگاه الهي گرديد. اگر ما هم ظاهربين باشيم و باتوجه به ظاهر افراد داوري نماييم، بسياري را كه ظاهر مناسبي ندارند ـ برخلاف حقيقت روحي آنها ـ به چشم حقارت نگريسته و افرادي بي‌مبالات خواهيم دانست، با اينكه اين روحيه از نظر حضرت حق، نكوهش شده و در بعضي موارد گناه نيز شمرده شده است. اكنون در اين شماره در صدد بيان برخي از علل ايمان نياوردن اقوام پيشين مي‌باشيم.
با تفكر و كاوشي بيشتر در قرآن كريم، مي‌توان به اين نكته دست يافت كه همين عناصر ظاهربيني، در ايمان نياوردن اقوام گذشته نقش مهمي داشته است. به عنوان مثال قوم ثمود در مجادله با پيامبرشان حضرت صالح عليه‌السلام و در رد ادعاي نبوت وي، چنين استدلال مي‌كردند كه ما اَنتَ اِلّا بَشرٌ مِثلُنا (شعراء، آيه 154)، و يا قوم شعيب كه به آن حضرت مي‌گفتند كه: وَ ما اَنتَ اِلّا بَشَرُ مِثلُنا وَ اِنْ نَظُنُّكَ لَمِنَ‌الكاذبين (شعراء/186). اينان به ظاهر مادي انبيا مي‌نگريستند و از ارواح ملكوتي آنها كه با عالم غيب ارتباط داشت و از آن طريق وحي را دريافت مي‌نمود، غفلت داشتند.
قرآن كريم تمايز انبياء با مردم ديگر را همين رابطه غيبي ذكر مي‌كند. چنانكه در آيه 110 سوره مباركه كهف مي‌فرمايد: قُل اِنَّما اَنا بَشَرٌ مِثلُكم يوحي اِلّيَّ اَنَّما اِلهُكُم اِلهُ واحدٌ
برااس مفاد آياتي از قرآن، يكي ديگر از عوامل ايمان نياوردن اقوام منحرف گذشته، پيروي كوركورانه آنها از آبا و اجدادشان است. دقت در چگونگي پاسخ قوم ابراهيم به دعوت توحيدي آن حضرت اين نكته را به خوبي نشان مي‌دهد: قالَ بَل وَجَدنا آباءنا كذلك يَفعلون (شعراء/74)
نيز آيه 170 سوره مباركه بقره به اين مسأله اشاره دارد. چنانكه مي‌فرمايد:
وَ اِذ قيل لَهم اتَّبِعوا ما اَنزلَ الله قالوا بل نَتّبِعُ ما اَلفينا عليه آباءنَا
با اندكي تأمل در جامعه امروزي، اين تقليد كوركورانه را مي‌توان به روشني مشاهده كرد كه يكي از موارد آن مدگرايي است. تقليد از مد جديد در بسياري از اوقات براساس خواسته نفس (و نه احتياج) صورت مي‌گيرد و مبالغ هنگفتي را به جيب مدسازان و گردانندگان آن مي‌ريزد. مدگرايي در جهان امروز بواسطه غلبه فرهنگي غربي علاوه بر سود اقتصادي براي غربيان، خود مهمترين شيوه تهاجم فرهنگي و انتشار فرهنگ غرب درجهان محسوب مي‌شود. به راستي مدگرا با طوطي چه فرقي دارد و اين تقليد اگر براساس خواسته دل باشد، آيا نوعي شركت خفي محسوب نمي‌شود؟ چنانكه در قرآن مجيد مي‌خوانيم اَراَيتَ مَن اتَّخذَ اِلَهه هًواه (فرقان/43)
آري ما زيباگرايي و آراستگي را نفي نمي‌كنيم و آن را نزد پروردگار حكيم و خداي جميل معتبر مي‌دانيم به شرط آنكه تبعيت از مد روز به خاطر اين مساله و از روي انتخاب صحيح باشد و نه صرف تقليد.








http://www.payambarazam.ir
/index.html
/web_view_id_56.html

صفحه نخست
سياسي
اجتماعي
فرهنگي
دانشجويي
نشريات دانشجويي
مذهبي
صنفي
ورزشي
علمي آموزشي
مناسبتهاي ويژه/بزگداشت روز دانشجو
دهه گفتمان دانشگاهي
پرسمان دانشجويي
گزارش تصويري
اخبار ويــــــــژه

مقاله
گزارش
گفتگو
گزيده نشريات دانشجويي

وب لاگ خبرنگاران ما
ثبت نام در وب لاگ
ورود اعضا
ليست پيوندها
ارسال سوژه خبري
ارسال خبر
تماس با ما